søndag 11. desember 2011

Jommen sa jeg smør.

Folk har plutselig begynt å ete på kilosvis med smør, og mange er offentlig forarget over tomme butikkhyller og smørkø i et av verdens rikeste land. Atte, eh, at produsentene ikke kan tilfredsstille etterspørsel'n er bare heeelt ufatt'lig, asså!

Forbrukerstoff pleier ikke å gjøre det for meg. Men dette smørmaset, må jeg (med forundring over meg selv) innrømme, gjør meg nesten infantilt irritert. (Jeg skal spare dere for detaljer.)

Jeg har liten sans for å bruke alle verdens sultne mager mot den som er tankeløs i omgangen med mat. Hvis ungene spytter ut, kaster rundt seg og leker med maten, så er det jo ikke denne grelle kontrasten som gjør meg forarget. Det er i alle fall ikke derfor jeg ønsker å lære dem bordskikk. Men nå er jeg bare  nær å komme med dette poenget....Og jeg ser at jeg ikke er alene.

2 kommentarer:

  1. Du skulle bare sett hvor mange på Verdi Debatten som benytter smør"skandalen" med et krav om øyeblikkelig privatisering og fri konkurranse. Ikke bare meieriet, men hele bondestanden.

    Jan

    SvarSlett
  2. Jeg tviler ikke et sekund. Det gjelder ikke bare der, for øvrig: kravet om privatisering har vært fremmet i nyhetssendinger både på tv og i radio også. Men hvordan skal det hjelpe? Ingen kan få meg til å tro at melkekyr blir mer effektive bare markedet liberaliseres.

    Det er klart at det er et misforhold mellom tilbud og etterspørsel her; men der mange kommentatorer plasserer problemet på tilbudssiden -- og krever privatisering av meieribransjen for å sikre mer smør i butikkhyllene -- er jeg tilbøyelig til å hevde at, i den grad det virkelig er et problem her, så er det den plutselige smørhungeren det er noe galt med. Dette er en moralsk uenighet. De faktiske forholdene er vi enige om, men uenige om hvordan de bør beskrives.

    Det finnes fløte i butikkene. Dette bidrar til min irritasjon, tror jeg. At folk velger å gå til media og mase fremfor å piske sitt eget smør, er meg helt ubegripelig! Med en visp, en halv liter fløte og litt salt får du flere hundre gram utmerket smør på noen minutter.

    SvarSlett