fredag 2. desember 2011

Vesten mot resten?

Pussige sammentreff forekommer. I forgårs leste jeg en artikkel av Pål Norheim om historikeren Niall Ferguson i Klassekampen. Artikkelen var en forkortet utgave av "Hvem stakk av med arvesølvet?" som sto på trykk i tidsskriftet Vagant. Via Paul Raymonts twittringer på Philosophy, lit, etc. kom jeg i går over Pankaj Mishras kritikk av samme mann. Og i dag spurte en kollega om jeg så "Vesten -- på vei mot stupet?" -- tv-serien basert på Fergusons siste bok, Civilisation -- da den gikk på NRK2 i høst.

Jeg så deler av den, og jeg må si at kritikken ikke virker for sterk på meg. Jeg er ingen historiker, så jeg var sjelden i stand til å komme opp med konkrete moteksempler til Fergusons påstander, men de kritiske motforestillingene tårnet seg opp. Blant annet: Hvorfor blir den driftige Fredrik den Store sammenlignet med nettopp den giddesløse sultan Osman den Tredje? "Why not," som Pankaj Mishra spør, "to the energetic Tipu Sultan, another Muslim contemporary, who was as keen on military innovation as on foreign trade?" Jeg har hørt om Tipu Sultan før, men svaret virker opplagt: Fordi en mann som Tipu Sultan passer dårlig inn i det store narrativet om vesten mot resten og vestens herredømme som Ferguson ønsker å fortelle.

Fortellingen virket selelektiv, selv for et historisk utrent øye. Mest skeptisk var jeg likevel til seriens ledende spørsmål -- "ledende" både i betydningen tendensiøst og i betydningen førende for programmene. Når Ferguson spør hvorfor det var Vesten og ikke Østen som oppfant moderne kapitalisme og (våpen)industi og hvorfor det var Vesten snarere enn Østen som initierte globaliseringen, så antyder han, for det første, at denne utviklingen var historisk nødvendig og, for det andre, at forklaringen må ligge i Vestens fortreffelighet og Østens tilbakeståenhet.

31 kommentarer:

  1. Hallo seere, jeg er nelson og er i ferd med å dele mitt vitnesbyrd her, min mor introduserte meg for Great Baba Ogbogo da hun oppdaget at jeg ikke kunne få min kone gravid etter 3 års ekteskap. Så disse brakte så mye trøbbel i ekteskapet mitt og førte til skilsmisse. Hun sa, han er veldig åndelig og kan få min kone til å vende tilbake til meg i glede og vi kan få barn sammen. Til å begynne med tvilte jeg ikke på før jeg tok kontakt med ham og deretter kastet mektige trylleformular på meg og fikk kona mi tilbake. Og nå er vi også fornøyde med flotte barn, helt fra dagen Great BaBa Ogbogo jobbet for meg og løste problemene mine. Jeg gjorde et sterkt løfte om at så lenge jeg lever, vil jeg fortsette å vitne om godheten til hans store gjerninger, og for de der ute som har forhold og ekteskapelige vansker, raskt skulle kontakte ham og bli en lykkelig vitnemål som meg. Jeg slipper kontakten hans her, e-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com, eller WhatsApp-nummeret hans. +2349020168697

    Han fikk ekskonen min tilbake til meg i glede

    Han botet meg fra en impotent mann til en virkelig mann.

    SvarSlett
  2. Jeg har mye glede og spenning i meg, jeg er torpey clare, var lykkelig med ekteskapet mitt, ikke før mannen min begynte å høre på sladder om at jeg ikke var tro mot våre ekteskapelige løfter, jeg prøvde å få ham til å forstå at de var sladder og løgner, men han mistet kjærligheten, tilliten og tilliten til oss. Så vi ble irriterende par, og deretter fylte for skilsmisse, senere ble vi skilt. år etter skilsmissen vår prøvde jeg å leve et normalt liv uten ham, men jeg kunne ikke, så jeg begynte å søke hvordan jeg kan få tilbake eksmannen min, så ble jeg henvist til, BaBa ogbogo en flott og høyst åndelig mann som kastet en elsker å stave på meg og fikk EXen min tilbake til meg. Jeg er overveldet, så jeg slipper kontakten hans her for de som har problemer med ekteskapet og ekteskap, så han kan hjelpe med gode gjerninger. E-post: greatbabaogbogotemple@gmail.com. Eller whatsapp-nummeret hans ... +2349020168697. Ta kontakt med ham, se hvor flott og mektig han er. Hjelper også i disse sakene ...

    (1) Stopp skilsmisse.
    (2) End Barrenness.
    (3) Lykke til stave.
    (4) Ekteskapsformulering.
    (5) Bli kvitt åndelige problemer.

    SvarSlett
  3. God dag til dig, her er en hurtig en, bare hvis du desperat har brug for en pålidelig trylleformular til at hjælpe med at genoplive dit smuldrede forhold her er en, der virkelig er alsidig, medfølende og pålidelig, når det kommer til stavning. Egwali stavning hjem er det rigtige valg for dig. Kontakt og forklar ham, og jeg kan forsikre dig om, at resten ville være fuldstændig magi, mit kærlighedsliv var på randen af sammenbrud, indtil jeg bestilte en kærlighedsfrase, jeg er et levende vidne i dag, det er derfor, jeg bruger dette medium til fortæl verden om denne store heksedoktor, der bragte fred og ro til mit hjem. Tal med ham i dag og få din følelsesmæssige frygt smidt væk.
    Du når ham ved disse kontakter!

    WhatsApp: +2348122948392
    Kurer: dregwalispellbinder@gmail.com

    SvarSlett
  4. Jeg er så stolt og glad for at være her for at dele dette bemærkelsesværdige vidnesbyrd, vidunderligt og ekstraordinært, jeg kan bare ikke tro, nu er min tidligere mand her hos mig og tigger om alle hans forkerte handlinger og fortæller mig, hvor tom han følte sig hele tiden han var væk, han forlod mig og forårsagede mig så smerte efter en skilsmisse, der fandt sted for 5 måneder siden. Og hele dette mirakel skete umiddelbart efter at jeg kontaktede Dr. Egwali for at få hjælp, jeg er den lykkeligste kvinde i hele verden i dag, jeg vil sige 'at have ham igen ved min side. Det er et mirakel for mig og min familie og evig glæde og lyst. Jeg er så glad nu, og jeg ved ikke, hvor meget jeg skal udtrykke min taknemmelighed og taknemmelighed over for Dr. Egwali. Jeg vil kraftigt anbefale ham, hvis du har brug for øjeblikkelig hjælp, da det er garanteret.
    Send ham en e-mail i dag /dregwalispellhome@gmail.com eller via
    WhatsApp: +2348122948392

    SvarSlett
  5. Dette er virkelig et must-read for alle. Jeg vil dele mit vidnesbyrd om, hvordan jeg mødte en heks, der hjalp med at bringe mit ægteskab tilbage. Min mand snydte mig i næsten seks år og efterlod kun mig og mine to døtre til at lide, indtil en af ​​mine venner introducerede mig til denne magtfulde mand ved navn den store DR EGWALI, der hjalp med at bringe min mand tilbage først, jeg troede aldrig at hjælpe mig, før jeg prøv det, efter at jeg gjorde alt, hvad jeg bad om 2 dage, kom min mand hjem og græd for min tilgivelse, jeg kunne ikke holde mig tilbage fra fortæller verden om dette store arbejde fra DR EGWALI, han er så oprigtig, i modsætning til mange andre, der hævder at være guider bare for at formane penge fra folk, hvis du har lignende problemer eller nogen form for problemer, bedes du kontakte ham på e-mailen eller på telefonen, for han er virkelig sikker .. DREGWALISPELLBINDER@GMAIL.COM Du kan også kontakte ham på WHATSAPP / VIBER +2348122948392

    SvarSlett
  6. Jeg deler dette vitnesbyrdet til partnere som lider i forholdet sitt fordi det finnes en varig løsning.

    Mannen min forlot meg og våre 2 barn for en annen kvinne i 3 år. Jeg prøvde å være sterk bare for barna mine, men jeg kunne ikke kontrollere smertene som plager hjertet mitt. Jeg ble såret og forvirret. Jeg trengte hjelp, så jeg forsket litt på internett og kom over et nettsted der jeg så at Dr. DAWN ACUNA, en trylleformler, kan hjelpe til med å få elskere tilbake. Jeg tok kontakt med henne og hun ba en spesiell bønn og trollformler for meg. Til mine overraskelser kom mannen min hjem etter 3 dager. Det var slik vi ble gjenforent igjen og det var mye kjærlighet, glede og fred i familien.

    Du kan også kontakte Dr. DAWN ACUNA for rask løsning.
    1) Hvis du vil gjenforenes med kjæresten din.
    2) Hvis du trenger fred/ glede/ lykke i ekteskapet ditt.
    3) Hvis du ønsker å behandle infertilitet.
    4) Hvis du ønsker å kurere noen form for sykdom, kreft/hiv/blokkrør/etc.
    5) Hvis du ønsker å tiltrekke deg noen inn i livet ditt.
    Whatsapp: +2348032246310
    E-post: dawnacuna314@gmail.com

    SvarSlett
  7. Hei alle sammen. Mitt navn er Arabella Matej. Jeg er her for å takke Dr Isikolo for å fikse mine ekteskapelige problemer. Ekteskapet mitt krasjet på grunn av uendelige problemer og vanskeligheter jeg hadde med mannen min. Han dro uten å se seg tilbake og jeg var alene i så mange måneder. Familien hans grep inn og fortsatt ikke endret noe. Jeg ble ødelagt følelsesmessig og mistet håpet om å finne kjærligheten igjen fordi han var alt i en mann jeg noensinne har ønsket meg. Akkurat som så mange andre, ble jeg kjent med DR ISIKOLO da jeg begynte å søke etter hjelp. Vi diskuterte problemene mine lenge, og han forsikret meg om å få den løsningen jeg trengte. Jeg hadde ikke noe annet valg enn å følge prosedyrene hans, og han forsinket ingenting. Han gjorde et kjærlighetsgjenforeningsbånd for meg og mannen min, og kjærligheten og lykken vi delte ble gjenopprettet og han nådde meg nøyaktig etter 48 timer som DR ISIKOLO lovet. Han er virkelig en fantastisk hjelper og han er pålitelig. hvis du har noen problemer, bare tekst ham via WhatsApp +2348133261196 eller send ham en e-post via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvarSlett
  8. jeg vil dele min fantastiske oplevelse med den bedste trylleformular DR WALE, min mand var mig utro, og da jeg fandt ud af, at vi havde en kamp, ​​som førte til, at han udfyldte en skilsmisse, græd jeg og blev syg, da jeg søgte efter kærlighedscitater online jeg så folk snakke om ham og hans store arbejde, hvis sag lignede mit, de efterlod hans kontaktoplysninger, jeg kontaktede ham, og han fortalte mig, at jeg ikke skulle bekymre mig om, at han efter uger vil annullere skilsmissen og vende tilbage til mig, efter at jeg gjorde alt, hvad han bad om mig at gøre til min største overraskelse næste dag aften det var min mand han knælede ned og tryglede mig om at acceptere ham tilbage, tak endnu en gang DR WALE du er virkelig en velsignelse for mig han kan også hjælpe dig med at kontakte DR WALE på WhatsApp/Viber : +2347054019402 ELLER drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  9. Jeg heter Lydia Kroos. Da mannen min forlot meg, var jeg traumatisert og knust og klarte ikke å ta meg selv på flere måneder. Jeg gjorde alt jeg kunne for å få ham tilbake, men til ingen nytte. Jeg dro til en annen by i håp om at jeg kunne begynne på nytt. Jeg kom i kontakt med en annen mann som jeg prøvde så godt jeg kunne å være sammen med, men det gikk ikke fordi jeg ikke kunne elske ham. Jeg visste at jeg fortsatt elsket og ville ha mannen min tilbake til meg. Så jeg begynte å søke etter hjelp, og det var da jeg fant DR ISIKOLO fra forskjellige synspunkter jeg leste om ham. Vi snakket sammen og jeg fikk ham til å forstå alt jeg trengte å vite, og jeg trodde på ham og fulgte prosedyrene. Han jobbet for meg og gjenopprettet kjærligheten og forbindelsen mellom meg og mannen min, og like etter 48 timer som han lovet, søkte mannen min etter meg og vi snakket sammen og han kom ned for å se meg hvor jeg er og vi fant opp ting og ble glade sammen igjen. DR ISIKOLO er pålitelig og han kan hjelpe deg også hvis du kontakter ham for noe. Bare tekst ham via WhatsApp +2348133261196 eller send ham en e-post via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvarSlett
  10. Mit navn er Susana Thuesen. Da min mand forlod mig, var jeg traumatiseret og knust og kunne ikke få mig selv i flere måneder. Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at få ham tilbage, men uden held. Jeg rejste til en anden by i håb om, at jeg kunne starte forfra. Jeg kom i kontakt med en anden mand, som jeg gjorde mit bedste for at være sammen med, men det lykkedes ikke, fordi jeg ikke kunne elske ham. Jeg vidste, at jeg stadig elskede og ville have min mand tilbage til mig. Så jeg begyndte at søge efter hjælp, og det var, da jeg fandt DR ISIKOLO fra forskellige synspunkter, jeg læste om ham. Vi talte sammen, og jeg fik ham til at forstå alt, hvad jeg havde brug for at vide, og jeg troede på ham og overholdt procedurerne. Han arbejdede for mig og genoprettede kærligheden og forbindelsen mellem mig og min mand, og lige efter 48 timer, som han lovede, søgte min mand efter mig, og vi snakkede, og han kom ned for at se mig, hvor jeg er, og vi fandt på tingene og blev glade sammen igen. DR ISIKOLO er til at stole på, og han kan også hjælpe dig, hvis du kontakter ham for noget. Bare skriv til ham via WhatsApp +2348133261196 eller e-mail ham via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvarSlett
  11. Jeg har funnet en guddommelig hjelper som er veldig ekte, ærlig og gjør det han sier han vil gjøre, det tok noen dager før trolldommen min kom frem i lyset og resultatene er fantastiske ... velsigne deg og Guds bevart deg trygg og frisk . Jeg fikk tilbake eksen min ved hjelp av Dr Ilekhojie. Hele mitt liv har jeg aldri sett noe sånt som dette, jeg føler meg veldig glad og tilfreds med at jeg tok den riktige avgjørelsen. Det er så ekte og mektig!! Whatsapp ham direkte +2348147400259). Hvis du vil ha ubetinget kjærlighet, må du gi deg selv fullstendig. Kjærlighet er en forpliktelse, ikke en følelse. Kjenn forskjellen. Forhold krever seriøst engasjement som de fleste ikke har. Ekteskap er enda vanskeligere, og de fleste er ikke i stand til å håndtere ansvaret for å være lojale, trofaste, engasjerte og hengivne til din ektefelle og livet ditt sammen fordi det er din prioritet og ingenting annet betyr noe. Ta kontakt med Dr Ilekhojie og finn løsninger på ekteskaps- eller forholdsproblemer E-post: gethelp05@gmail.com

    SvarSlett
  12. Jeg var på randen av å miste ekteskapet mitt da Dr Ilekhojie gikk inn. Mannen min hadde søkt om skilsmisse etter en uendelig tvist og følelsesmessige overgrep vi begge ble utsatt for på grunn av misforståelser. Han forlot huset og nektet å komme tilbake. Jeg søkte en genuin løsning, vel vitende om at jeg ikke ønsker å lide en ny pendel på grunn av skilsmissesaker og å miste mannen min på 12 år. Jeg overholdt prosedyrene hans for forsoning, noe som var veldig enkelt. Kjærligheten og forbindelsen mellom meg og partneren min ble gjenopprettet, og han kom tilbake og ba om at skilsmissen ble kansellert. Det er for et faktum at Dr Ilekhojie er ærlig og gjennomsiktig når det gjelder å hjelpe mennesker, og du kan også lese dette, få løsningen du søker i ekteskapet eller forholdet ditt. kontakt ham for hjelp nå. Her hans kontakt. WhatsApp: +2348147400259 E-post: (gethelp05@gmail.com

    SvarSlett
  13. Jeg er her også værdsætter DR WALEs gode arbejde. Da jeg troede, det var forbi i mit liv, var det, da denne store mand ved navn DR WALE kom mig til undsætning. Jeg havde alvorlige problemer med min mand, at han indgiver et skilsmissebrev, der fortæller mig, at han vil skilles fra mig. Det får mig til at miste noget fokus på min arbejdsplads, hvilket gjorde, at min chef gav mig et fyrebrev, og det bliver værre for mig. Ikke før i dag fortalte en god ven af mig, hvordan DR WALE hjalp hende med hendes problem. Så jeg tog modet til at kontakte DR WALE og fortalte ham alt. Det eneste, han gjorde for mig, var, at han kastede en trylleformular til mig, der gjorde, at min mand aldrig blev skilt fra mig igen, og min chef på arbejdet ringede tilbage for at begynde at arbejde igen. nu bor jeg og min mand begge lykkeligt sammen. Du kan kontakte DR WALE på WhatsApp/Viber +2347054019402 ELLER
    drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  14. Mannen min pakket ut av huset for å bo sammen med en annen dame han møtte på nettet, og han sendte meg skilsmissepapirer. Jeg ønsket ikke skilsmisse på grunn av kjærligheten jeg har til mannen min, jeg vil ikke at familien min skal gå i stykker. Jeg mistenkte at kvinnen brukte en trolldom for å binde mannen min slik at han ikke kan komme tilbake til familien sin. Jeg lette etter tips om hvordan jeg kan vinne mannen min tilbake, og jeg kommer over en kommentar som sier at DR WALE hjalp henne med å få mannen tilbake etter flere måneders samlivsbrudd, og jeg tok WhatsApp-nummeret til DR WALE som var til stede på kommentaren og WhatsApp +2347054019402 ham om problemet mitt, og han svarte meg og hjelpe meg med å gjenopprette mannen min innen en uke, og akkurat nå er mannen min tilbake hos meg, og han er enda mer kjærlig og omsorgsfull. Du kan også kontakte DR WALE for å få hjelp på WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com DR WALE er den rette personen å kontakte om forholdet ditt eller ekteskapsproblemer, og han vil hjelpe deg med å få tilbake eksen din, og jeg er veldig glad for å vitne om hans gode arbeid

    SvarSlett
  15. Jeg kontaktet Dr Ilekhojie for å hjelpe meg med å gjenopprette ekteskapet mitt. Etter 2 år med skilt, elsket jeg fortsatt mannen min og ville ha ham tilbake. Mannen min skilte seg fra meg fordi han møtte en yngre kvinne på jobben. Etter 17 års ekteskap kunne jeg ikke gi mannen min et barn, og selv om det ikke var min feil, satte jeg pris på ham fordi han var tålmodig med meg i mange år. Jeg forklarte alle problemene mine til Dr Ilekhojie, og han lovet å hjelpe meg hvis jeg er seriøs og villig til å stole på ham. Bare innen 72 timer kjørte mannen min milevis til huset vårt og spurte om vi kunne jobbe oss sammen igjen og forsone oss. Han forklarte meg hvor elendig han har vært de siste årene og ba om å få flytte hjem igjen. Dr Ilekhojie ga meg også urter for fruktbarhet, og nå er ekteskapet mitt tilbake og jeg bekreftet at jeg allerede er 18 uker gravid. Kontakt hans e-post: gethelp05@gmail.com eller hans whatsapp-kontakt: +2348147400259

    SvarSlett
  16. Hei seere på nettet, jeg er her for å dele mitt vitnesbyrd om hvordan jeg ble hjulpet til å få min kone tilbake. Jeg var en juks og min kone tok meg flere ganger. Jeg prøvde å fikse meg selv og hver gang endte jeg opp med å jukse om og om igjen. Jeg skjønte vel ikke hva hun betydde for meg før hun hadde forlatt meg alene. Jeg begynte å finne en måte å få henne tilbake på, men ingenting ser ut til å fungere perfekt før jeg kom over en artikkel om DR WALE som hjalp mange mennesker globalt med å få tilbake forholdet. Jeg tok kontakt med ham på WhatsApp-nummeret hans via +2347054019402, og han forsikret meg om at min kone vil komme tilbake til meg innen noen uker med hans kraftige magi, og jeg betalte noen euro for materialene som trengs for arbeidet. Overraskende nok kom min kone hjem etter noen uker og sa at hun fortsatt elsker meg, og jeg sverget å aldri være utro mot henne lenger. Alt takket være DR WALE. WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  17. EFFEKTIV OG KRAFTIG KÆRLIGHEDSTAVELSER DR WALE
    Jeg er blevet afvist af min mand efter fem(5) års ægteskab, bare fordi en anden kvinde havde en trylleformular på ham, og han lod mig og barnet lide. en dag, da jeg læste gennem nettet, så jeg et indlæg om, hvordan denne trylleformular på denne WHATSAPP +2347054019502 har hjulpet en kvinde med at få sin mand tilbage, og jeg gav ham et svar på hans WHATSAPP, og han fortalte mig, at en kvinde havde en besværgelse om min mand, og han fortalte mig, at han vil hjælpe mig, og efter nogle dage vil jeg have min mand tilbage. Jeg troede på ham, og i dag er jeg glad for at lade jer alle vide, at denne trylleformular har magten til at bringe elskere tilbage. fordi jeg nu er glad for min mand. Tak for DR WALE. Nå ham på WhatsApp/Viber-nummer: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com Tak DR WALE. Må dine guder altid belønne dig for dit gode.

    SvarSlett
  18. Dette er fantastisk!

    Mannen min er endelig tilbake til meg med så mye kjærlighet og respekt enn jeg noen gang hadde forventet. Med hjelp fra Dr Ilekhojie og forsoningsritualet fra hans forfedre, er mannen min tilbake etter så mange måneder med å ha bedt om skilsmisse. Først da vennen min ba meg kontakte Dr Ilekhojie for å få hjelp, trodde jeg at det ikke kom til å ende bra fordi jeg aldri trodde han kunne hjelpe etter å ha tapt penger med tidligere. Han forklarte meg tydelig og sørget også for at alt ble gjort fredelig og raskt. I løpet av nøyaktig 3 dager etter forsoningsritualet kom mannen min, som ikke har besvart telefonene mine på flere måneder, innom huset og ba oss om å avbryte skilsmisseplanene og bli en lykkelig familie igjen. Det har gått 2 måneder nå og ting blir bedre for hver dag som går. Takk Dr Ilekhojie for hjelpen. Du kan også få hjelp med ham. Telefonnummer/Whatsapp +2348147400259 eller e-post: gethelp05@gmail.com

    SvarSlett
  19. Jeg tog næsten mit liv på grund af min mand, der forlod mig og stoppede med at vælge mine opkald. Han sagde, at han ikke elsker mig længere, jeg prøvede at tigge ham, men han vil ikke svare mig, før vi havde en kamp og slog op i seks måneder, hvorefter jeg indser, at jeg ikke kan tage af sted uden ham. Jeg prøvede alt muligt for at få ham tilbage, men det lykkedes ikke. indtil jeg stødte på denne mand kaldet DR WALE online, kontaktede jeg ham og fortalte ham alt, hvad der er sket mellem mig og min mand, før vi gik fra hinanden. Han spurgte mig ikke alt for bange for, at alt bliver godt igen. han fortalte mig at betale for genstande, som han ville bruge til at forberede kærlighedsformularen til mig, og jeg betalte og fulgte alle råd og instruktioner, han gav mig. Efter at have hjulpet mig med at kaste en kærlighedsbesværgelse og se, kom min mand tilbage inden for en uge. bad mig om tilgivelse, jeg var så overrasket over, at besværgelser som DR WALE stadig eksisterer. Hvis nogen her har brug for hjælp, med al oprigtighed, kontakt DR WALE i dag via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com
    du er faktisk den bedste DR WALE tak fordi du gjorde mit hjem til et lykkeligt hjem igen. Jeg kan aldrig stoppe med at tale om dig sir. hans er virkelig en fantastisk mand, du kan kontakte ham for løsning af enhver form for problemer som
    (én) lotteriformidling
    (to) ex tilbage
    (tre) bliver gravid
    (fire) kur mod enhver form for sygdom, sygdom og infektion
    Og mange andre kontakter denne store mand i dag og får din
    Problemer løst 100%

    SvarSlett
  20. Jeg er her for at lave en anmeldelse af, hvordan DR WALE hjalp mig med at ordne mit ægteskab, og også til dem derude, der søger hjælp og råd om, hvordan du redder dit ødelagte ægteskab eller forhold, for et par måneder siden havde jeg problemer med min mand, jeg bemærkede han har haft en affære med en anden ung dame på hans arbejdsplads. Jeg konfronterede ham, men han blev vred og sagde til mit ansigt, at det er sandt, som om det ikke var nok, gik han videre ved at fortælle mig, at han ikke elsker mig længere at han ville skilles, jeg var for knust og forvirret, jeg tryglede ham om, at jeg ikke ville skilles, men han insisterede, før da havde jeg hørt om DR WALE, mens jeg surfede på internettet, hvordan han plejede at hjælpe folk med brudte ægteskaber og forhold, jeg tænkte på det, og jeg besluttede at kontakte ham, han lover at få et smil på mit ansigt igen, jeg fulgte hans instruktioner og inden for nogle uger blev jeg så overrasket over at se min mand knæle foran mig og undskylde for det han havde sagt om skilsmissen, det er noget jeg aldrig havde forventet, jeg takker DR WALE for det han har gjort for mig, lever nu lykkeligt med min mand og han er holdt op med at se den anden kvinde. Venligst, hvis du har problemer som dette, råder jeg dig til at kontakte DR WALE, han kan også hjælpe dig. via WhatsApp/Viber: +2347054019402 ELLER E-mail: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  21. Jeg kan ikke glemme, hvordan DR WALE hjalp mig med at genoprette mit ægteskab efter ni måneders adskillelse med min kone på grund af skænderier, og hun rejste og aldrig vendte tilbage til mig, jeg gjorde så meget for at få hende tilbage, men intet lykkedes ikke før Jeg så en kommentar online, da nogen vidnede om, hvordan DR WALE hjalp hende med at få sin mand tilbage, og det var sådan, jeg kontaktede ham gennem hans WhatsApp, og efter at have skrevet mit problem ud forsikrede han mig om, at han vil hjælpe mig med at komme tilbage til min kone inden for få dage efter at have kastet kærlighedsformularen, og efter at han havde fortryllet, kom min kone hjem og tryglede, at hun var meget ked af det i dag, jeg er tilbage med min kone, og vi er begge glade og bor sammen igen. Jeg ved, at der er mange mennesker derude, der ønsker at få deres kærlighed tilbage, kontakt venligst DR WALE, for han er det perfekte svar på dit problem, hans kontaktoplysninger er: WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 eller drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  22. Mit ægteskab gennem tyve år velsignet med tre børn var ved at falde fra hinanden, fordi min elskede mand sagde, at han var træt af vores forening og ville skilles uden grund, jeg vidste, at der var noget galt et sted, så jeg gik ud for at få hjælp, efter seks måneders søgen efter hjælp uden resultat, mødte jeg endelig DR WALE, en åndelig mand velsignet af sine guder med en overnaturlig kraft til at løse forskellige livsproblemer. Jeg forklarede ham min situation, DR WALE fortalte mig, hvad der var problemet og fortalte mig, hvad han skulle gøre, jeg fulgte hans instruktioner, og efter en uge kom min mand hjem efter seks måneder, og jeg rev skilsmissepapiret, og i dag lever vi. i fred. Hvis du har noget, der generer dig i dit liv, og du ønsker en hurtig og pålidelig løsning, så kontakt DR WALE, du vil have en grund til at dele hans vidnesbyrd ligesom mig. kontakt Whatsapp/Telegram: +2347054019402 eller drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  23. Det er et privilegium å dele dette mirakuløse vitnesbyrdet til verden. Mannen min skilte seg fra meg for femten måneder siden, og jeg har blitt fylt med anger fordi jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre for å rette opp problemer med mannen min. Jeg søkte etter hjelp på internett om hvordan jeg kunne få hjelp i ekteskapet mitt, og jeg oppdaget gode vitnere om DR WALE som har vært progressiv med trolldommene sine. Jeg tok kontakt med ham, og se, DR WALE, fortalte meg at han vil forberede en trolldom for meg som vil bringe tilbake mannen min. Jeg var skeptisk, men jeg hadde ikke noe annet valg enn å jobbe med ham. Etter å ha jobbet med DR WALE, noen dager senere, ringte mannen min at han kommer hjem og fra den dagen til dette øyeblikket har vi levd fredelig. Han er tilbake nå med så mye kjærlighet og omsorg. i dag er jeg glad for å fortelle dere alle at denne trylleformularen har kraften til å bringe elskere tilbake og det mest overraskende er at kjærligheten vår er veldig sterk nå, hver dag er lykke og glede. og det er ingenting som å være sammen med mannen du elsker. Jeg vil anbefale DR WALE på det sterkeste til alle der ute som trenger hjelp overhodet. Hvis du har problemer, kontakt DR WALE, jeg gir deg 100% garanti for at han vil hjelpe deg!!. Hans WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  24. Jeg kan ikke glemme hvordan DR WALE hjalp meg med å gjenopprette ekteskapet mitt etter åtte måneders separasjon med min kone på grunn av krangel og hun dro og aldri kom tilbake til meg, jeg gjorde så mye for å få henne tilbake, men ingenting fungerte ikke før Jeg så en kommentar på nettet da noen vitnet om hvordan DR WALE hjalp henne med å gjenopprette mannen sin, og det var slik jeg kontaktet ham gjennom WhatsApp, og etter å ha skrevet ut problemet mitt forsikret han meg om at han vil hjelpe meg med å komme tilbake til kona mi. om noen dager etter å ha kastet kjærlighetsformelen, og etter at han gjorde trylleformelen kom min kone hjem og tryglet at hun var veldig lei meg i dag, jeg er tilbake med min kone og vi er begge lykkelige og bor sammen igjen. Jeg vet at det er mange mennesker der ute som ønsker å få kjærligheten tilbake, vennligst kontakt DR WALE fordi han er det perfekte svaret på problemet ditt. Kontaktinformasjonen hans er: WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  25. Jeg vil bruke dette mediet til å takke den store tryllekunstneren DR WALE for å ha hentet tilbake min kjære mann. Da mannen min forlot meg og våre to barn for en annen kvinne, levde jeg i smerter fordi jeg elsker ham så høyt, jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, faktisk var jeg forvirret før jeg møtte en venninne av meg som heter Ella og jeg fortalte henne hva jeg gikk gjennom, så fortalte hun meg at jeg ikke skulle bekymre meg for at hun også gikk gjennom det samme problemet, men i hennes tilfelle var det kjæresten, så tok hun meg med til en spiritist, en trylleformler, ved navn DR WALE som hjalp henne med tilbake kjæresten hennes, da jeg kontaktet DR WALE på WhatsApp +2347054019402 fortalte jeg ham problemene mine, etter det fortalte han meg hva jeg skulle gjøre og han sa etter at jeg har gjort det han fortalte meg, etter noen uker vil mannen min komme krypende videre knærne hans ber meg om å tilgi ham. Etter noen uker kom mannen min og begynte å tigge meg, jeg hadde aldri forventet at det skulle skje så fort, jeg banket på døren min, da jeg åpnet døren, så jeg til min største overraskelse mannen min på knærne tigge meg og vår barn til å tilgi ham.
    Han kurerer også alle slags sykdommer, inkludert den som er oppført nedenfor,
    1. HIV / AIDS.
    2. HERPES 1/2.
    3. KREFT.
    4. ALS (Lou Gehrigs sykdom).
    5. Hepatitt B.
    6. HYPERTENSJON.
    7. LAVT SÆDANTALL.
    8. ASTHMA.
    9. VIRGINIA PROBLEM.
    10. DIARÉ.
    11. STØYL.
    12. KJØLSÅR.
    13. SLAG.

    Og han kastet også følgende trollformler,

    1. du vil ha et godt ekteskap,
    2. du er en politiker og trenger beskyttelse,
    3. du trenger en kjærlighetsform,
    4. du ønsker å være en rik mann eller kvinne,
    5. du vil at partneren din skal elske deg,
    6. du leter etter kone eller mann,
    7. du ønsker å jobbe med visum til et hvilket som helst land du ønsker,
    8. du er en forretningsmann eller kvinne og vil at bedriften din skal flytte,
    9. du vil at sjefen din skal elske deg,
    10. du vil at din mann eller kone skal tilbe deg,
    11 Du trenger en jobbformidling,
    12 Du trenger forfremmelse i jobben din,
    Alle som har problemer oppført ovenfor, bør kontakte DR WALE, den store trylleformularen. Kontakt ham via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  26. Stærk og kraftfuld kærlighedsformular til at vinde din eks tilbage.. Jeg har besluttet, at jeg vil bruge hele dagen på internettet bare for at sikre, at en masse mennesker er i stand til at læse dette mit vidnesbyrd om DR WALE, som er en magtfuld trylleformular fra Afrika, Efter at være blevet forladt af min elsker, var jeg så ensom den samme dag, at jeg besluttede at gå gennem nettet for at få nogle forholdstips, jeg vidste aldrig, at dette var køreplanen, der vil sikre min kærestes tilbagevenden. Efter at have læst en masse tips om, hvordan jeg genopretter mit forhold på en bedre måde, opdagede jeg, at DR WALE har mange anbefalinger end andre stave-styrere, så med dette havde jeg besluttet mig for, at DR WALE var den rigtige person til job, Og jeg kontaktede DR WALE gennem hans oplysninger, som jeg så på internettet, og jeg var så glad, at jeg valgte at arbejde med DR WALE, fordi hans arbejde var 100% perfekt, og besværgelsen bragte min elsker tilbage til mig med hurtig lettelse, du kan kontakt ham også for hjælp nu Via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  27. Jag har gått igenom svåra tider med olika män och hittat sann kärlek och äkta acceptans tills jag träffade min man som kom in i mitt liv och älskade mig bortom ord kan förklara. Vi bodde tillsammans i 2 år och vi var lyckliga tills för många bråk kom upp och vi splittrade oss. Jag trodde att jag kunde gå vidare men jag insåg att jag var djupt kär i honom och behövde för alltid med honom. Jag hade inget annat val än att söka hjälp, vilket ledde till att jag kontaktade Dr Ilekhojie med vetskap om hur han har kunnat hjälpa andra. Han gav mig sin uppmärksamhet och utförde en försoningsritual för vår räkning och resultatet visade sig och han kom tillbaka till mig och vi hittade på saker igen. Nu har kärleken och lyckan återställts och allt jag kan säga är att jag verkligen uppskattar Dr Ilekhojie för att han är osjälvisk när han hjälper mig och andra runt om i världen. Här lämnar jag hans e-postkontakt gethelp05@gmail.com och WhatsApp/Telegram +2348147400259

    SvarSlett
  28. Jeg er her for at dele denne min korte historie. Det handler om firmaet og ejendommene, som min far efterlod, før han døde. Fordi jeg ikke vidste meget om hans forretning, planlagde nogle af hans partnere at sparke mig ud af ejendommene. Jeg var forvirret over alt. ting begyndte at gå galt. Jeg ved ikke, hvem jeg skal græde til. Sagen blev ført for retten, men det ser ud til, at det gik til fordel for min forræder. forræderen fortalte mig, at jeg aldrig vil have noget at kalde mit, at han endda vil låse mig inde. Alt dette fik mig til at gå i depression. Jeg tabte på alle områder. men her er det hele vendt. en dag læste jeg på internettet, og det var sådan, jeg løb ind på DR WALE-siden. På hans side så jeg en masse gode nyheder og vidnesbyrd om ham, hvordan han har hjulpet mange mennesker med at vinde en retssag og gjort mange andre gode ting for folk. Så jeg nåede ud til ham og forklarede alle detaljer om min situation til ham derfra. DR WALE fortalte mig, at jeg ikke havde noget at frygte for ham, fortalte mig, hvad jeg skulle gøre, og ting, jeg skulle betale, som jeg betalte for alt og fulgte instruktionerne. Da jeg skriver dette, er alle ejendomme og firma blevet givet tilbage af retten. Jeg ved ikke, hvordan DR WALE gjorde sit mirakel og magi. Jeg har fuld kontrol over alt nu. Alt sammen takket være DR WALE. Jeg sætter virkelig pris på dig. DU kan kontakte DR WALE på hans WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  29. Der er en fantastisk PSYCHIC, der giver lotteri-vindende numre til folk. Jeg vandt $839.342.000 millioner dollars ved hjælp af hans vindertal. Hans navn er DR WALE. Jeg har spillet lotteri i årevis, og jeg har aldrig været heldig, men min ven på kontoret vandt 996.800.000 millioner dollars og sagde op fra arbejdet, så jeg beder ham om hjælp, og han sagde, at DR WALE forudsagde sin sejr efter at have kastet en besværgelse og gav ham vindernummer at spille, og han vandt, så jeg talte med DR WALE på WhatsApp: +2347054019402 for at få hjælp. Han svarede og sagde, at der skulle foretages en læsning og en trylleformular for at afsløre mit vindernummer, jeg oplyste hans krav til læsning og afgivelse af besværgelsen. Efter besværgelsen gav han mig nogle cifre og sagde, at det var mit vindernummer og fortalte mig, hvornår og hvor jeg skulle spille det. Jeg gjorde som instrueret og dage senere fik jeg et opkald om, at jeg vandt $839.342.000 millioner dollars, jeg troede det var en joke, indtil beløbet ramte min bankkonto. DR WALE kan også hjælpe dig med at vinde. Kontakt ham via WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  30. I dag har været den lykkeligste dag i mit liv efter et år med tristhed og sorg uden at være sammen med den jeg elsker, jeg prøvede alt mit bedste for at sørge for at gøre min kæreste glad, men det ser aldrig ud til at fungere godt, det var som jeg gør alt forgæves, men alt tak til DR WALE for at komme for at ændre alle mine bekymringer og sorg til Joy. Jeg kendte den store mand, da jeg læste nogle vidunderlige anmeldelser om DR WALE, og hvordan han har hjulpet mange mennesker med deres parforholdsproblemer. Jeg læste et blad, og så så jeg også gode vidnesbyrd, som så besluttede jeg ikke at spilde tiden. Jeg rakte ud til DR WALE og forklarede ham alle mine problemer, han fortalte mig, at jeg ikke skulle bekymre mig, han forsikrede mig om, at alt ville blive ordnet. Jeg troede så meget på DR WALE, fordi jeg tror, han ikke kan svigte mig, og jeg sendte ham alle mine detaljer. DR WALE svigtede mig aldrig, min mand, der forlod mig for godt et år siden, kom tilbage til mig. Min mand og jeg har levet tilfredse, siden denne trylleformular genforenede os med sine kærlighedsbesværgelser. Tak så så meget DR WALE for dine stærke besværgelser. udtryk er ikke nok til at sige tak. Her er hans WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com

    SvarSlett
  31. Jeg er her for at give vidnesbyrd om, hvordan jeg fik min mand tilbage. Min mand forlod mig uden grund for fire år siden. Han flyttede sammen med en anden kvinde, jeg fik lyst til at slå mig selv ihjel, mit liv blev meget bittert og sorgfuldt. Så en dag fortalte en af mine venner mig om en fantastisk trylleformular, der er meget god, og han sagde, at han gav ham nogle lykketal, som han spillede i et lotteri, og han vandt. Sidste gang jeg tjekkede vidste jeg, at det ikke gik godt for min ven før, så da han fortalte mig, at trylleformularen hjalp ham med at vinde, troede jeg på hans ord. Han fortalte mig, at DR WALE vil bringe min lykke tilbage uden at lede efter, hvor jeg ellers kan nå ud til DR WALE. Jeg brugte den besværgelse, han gav mig, og inden for en uge senere modtog jeg et opkald fra min elskede mand. Han undskyldte og kom tilbage til mig. Han gav mig endda nogle søde gaver som et middel til at kompensere mig. Jeg er meget glad nu. Tak DR WALE, Du kan nå ham via
    WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 eller e-mail: drwalespellhome@gmail.com
    Han kan løse ethvert problem som f.
    (1) Hvis du vil have din eks tilbage.
    (2) du har brug for en skilsmisse i dit forhold.
    (3) Du ønsker at blive forfremmet på dit kontor.
    (4) Du vil have, at kvinder og mænd løber efter dig.
    (5) Hvis du ønsker et barn.
    (6) Du ønsker at være rig.
    (7) Du ønsker at binde din mand og kone til at være din for evigt.
    (8) Hvis du har brug for en finansiel holdning.
    (9) Han kan gøre dig gravid.
    (10) Han kan helbrede dig fra enhver sygdom.

    SvarSlett