søndag 23. oktober 2011

Filmosofi.

Denne TV-dokumentaren om Matrix and Philosophy var en smule kaotisk etter min smak, men greide å overbevise meg om at jeg burde se de to siste Matrix-filmene. Den første så jeg på kino. Ikke helt min film, men den reiste interessante epistemologiske spørsmål. Film to ser ut til å dreie seg rundt spørsmålet om fri vilje. Treern virker som en sprø new age-film, men jeg bør trolig se den også.

Her er en liste over andre filmer av filosofisk interesse. Mange av filmene har jeg ikke sett (ennå), andre, som Casablanca og Panserkrysseren Potemkin, har jeg aldri tenkt på som filosofisk interessante (Ikke at det er noen innvending, verken mot filmene eller listen), og det er enkelte filmer jeg savner på listen. Listen virker datert, så noen av filmene er antagelig bare for nye.

Her er et raskt sammensatt og på ingen måte fullstendig supplement:

Back to the Future -- tidsreiser og -paradokser. Filmene gjorde sterkt inntrykk på meg da de gikk på kino. Jeg har ikke sett dem på årevis, så jeg kan ikke gå god for kvaliteten. (Filmene er ikke nye, så kanskje er det nettopp kvalitetshensyn som holder dem utenfor listen.)

The Adjustment Bureau -- ingen storfilm, men reiser interessante spørsmål om fri vilje og determinisme/skjebne. 

Inception -- har jeg ikke sett, men den er regisert av Christopher Nolan, mannen bak Memento, og skal være på høyde med denne. Handler om tankefrihet og tankekontroll, ikke ved indoktrinering, men injisering av tanker rett i folks underbevissthet.

Wittgenstein -- sær, eksperimentell lavbudsjettsfilm om Ludwig Wittgenstein. Skrevet av Terry Eagleton og regissert av Derek Jarman -- begge deler sier en god del. Absolutt verdt en titt, både for film- og filosofiinteresserte.

Copenhagen -- forteller ikke hva som virkelig foregikk ved det omstridte 1941-møtet mellom fysikerne Werner Heisenberg og Niels Bohr, men iscenesetter uenigheten på fascinerende vis. Hva er sannhet? Kan sannhet være relativ og usikker? Kan to 
motstridende oppfatninger være komplimentære og like korrekte? Eller finnes det bare én sann beskrivelse en hendelse? Dette er ingen film, men fjernsynsteater av absolutt beste sort. 

Salmer fra kjøkkenet -- en av mine favoritter. (Jeg har anbefalt den tidligere.) Fantastisk morsom. Humanistisk kritikk av positivistisk menneskeforskning.

Det finnes et hav av filmer med moralfilosofisk interesse. Her er bare noen forslag:

Das Leben der Anderen -- om overvåking.

Die Welle (og originalen The Wave) -- skremmende om et pedagogisk eksperiment om fascisme som ender med fascisme.

Sophie's Choice -- en mor tvinges til å velge mellom sine barn. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar